W porównaniu do odważnych projektów z lat 90. i 00., linia modelowa Renault była w 2009 roku szczególnie nudna. Auta nie wyglądały źle, ale były raczej nijakie. Był to jeden z powodów malejącej sprzedaży w Europie. Marka potrzebowała impulsu, a takim miała być zmiana na stanowisku dyrektora designu. Po ponad 20 latach, w październiku 2009 roku, legendarnego Patricka Le Quementa zastąpił Holender Laurens van der Acker.
Van der Acker przedstawił całkowicie nową koncepcję stylistyki Renault. Nie posiadała ona jednej konkretnej nazwy, ale do streszczenia jej filozofii projektant używał trzech słów; prostota, ciepło i zmysłowość. Inspiracją do nowej filozofii był cykl życia człowieka, podzielony na sześć kluczowych, zdaniem zespołu projektowego, etapów w życiu każdego: zakochanie, odkrywanie świata, założenie rodziny, pracy, aktywnego trybu życia i rozrywki oraz osiągnięcia mądrości życiowej. Całą strategię zilustrowano kwiatkiem o sześciu płatkach. Natomiast ucieleśnieniem każdego z etapów były samochody koncepcyjne kolejno prezentowane przez markę.
Na paryskich targach motoryzacyjnych w 2010 roku pokazano pierwszy z serii prototypów – Renault DeZir. Nie tylko nazwa, pochodząca od francuskiego słowa désir (pożądanie), ale i wygląd wskazywały że mamy do czynienia z etapem zakochania. Piękna, sportowa sylwetka i podkreślający ją metaliczny czerwony lakier skutecznie uwodziły. Uwagę przykuwał przedni pas z wielkim znaczkiem Renault i równie dużym wlotem powietrza, rozciągającym się na całą szerokość auta, a także 21-calowe felgi. Dodatkowym efektem „wow” były otwierane do góry drzwi, które ukazywały futurystyczne biało-czerwone wnętrze wykończone skórą. Razem z niektórymi elementami nadwozia mogło być podświetlane pulsującym czerwonym światłem. W zamyśle projektantów, miało to odzwierciedlać duszę i bijące serce samochodu.
Faktyczne serce prototypu stanowił centralnie umieszczony elektryczny napęd, rozwijający 150 KM (110 kW), który pozwalał ważącemu 830 kilogramów pojazdowi osiągnąć 100 km/h w 5 sekund. Oficjalna podana prędkość maksymalna wynosiła 184 km/h.
Samo DeZir do produkcji nigdy nie trafiło, ale wyraźnie nadało ton nowemu wzornictwu marki. Zapożyczenia widać szczególnie w zaprezentowanym w 2012 roku Clio IV.
O miniaturze
Decyzja o zakupie modelu (wraz z pozostałymi członkami tej mini-rodziny prototypów) była podjęta w trochę nietypowy sposób. Do tej pory samochody koncepcyjne niespecjalnie mnie interesowały i poza polskimi prototypami nie czułem potrzeby posiadania ich w swoich zasobach. Kiedy podjąłem decyzję o powrocie na bloga, naturalnie zacząłem zastanawiać się co mógłbym Wam zaprezentować. Szperając w internecie w poszukiwaniu inspiracji, natrafiłem na kilka prototypów Renault. Najpierw nie byłem do nich przekonany. Uznałem jednak, że po tak długiej przerwie pokazanie czegoś tak innego od tego co z reguły zbieram, może być interesujące. Wszystkie były w bardzo rozsądnych cenach, więc do stracenia tak wiele nie było. Autka wylądowały w koszyku.
Kiedy modeliki do mnie dotarły, szybko okazało się, że moje obawy były zupełnie bezpodstawne. Autka prezentują się wyśmienice, podobają się nawet wszystkim domownikom. Co więcej, wywarły na mnie tak dobrze wrażenie, że z chęcią będę rozwijał gałąź kolekcji pod tytułem „prototypy Renault”.
Pierwotny plan był taki, aby pokazać je wszytskie razem, podobnie jak miało to miejsce w wielu materiałach prasowych Renault. Jednak szybko zmieniłem zdanie. Są tak ładne, że należy im się indywidualna prezentacja!
Na pierwszy ogień, tak jak miało to miejsce w rzeczywistości, idzie DeZir. Według wszystkich informacji do których udało mi się dotrzeć, za miniaturkę odpowiedzialna jest firma Provence Moulage. Więkoszość jej oferty stanowią żywiczne kity do składania, ale na koncie ma też kilka gotowych modeli, wśród nich prezentowany DeZir.
Samochodzik wygląda świetnie. Producentowi udało się idealnie odwzorować opływowe linie nadwozia i fantastyczny czerwony lakier. Duże aluminiowe felgi i futurystycznie zaprojektowany tył również wyglądają bardzo dobrze. Trochę szkoda, że przez małe, przyciemniane szybki słabo widać wnętrze. Tym bardziej, że z tego co jest widoczne, producent nie poszedł na łatwiznę i odwzorował również wnętrze.
Zaskoczeniem było dla mnie jak fotogeniczny jest to modelik. W rzeczywistości wygląda świetnie, ale na zdjęciach zdaję się naprawdę ożywać. Obejrzyjcie zdjęcia i oceńcie sami!
In comparison to the bold design of the 90s and 00s, Renault’s model line-up in 2009 was particularly boring. The cars didn’t look bad, but were rather bland. It was one of the reasons for declining sales in Europe. The brand needed an impulse and changing the design director intended to be exactly that. After over 20 years, in October 2009, the legendary Patrick Le Quement was replaced by Laurens van der Acker.
An added “wow” factor were the butterfly door, opening to reveal a futuristic white and red interior finished in leather. Together with certain exterior panels, it was illuminated by pulsating red light. According to designers it was meant to reflect the car’s soul and beating heart.
The model car looks great. The manufacturer managed to perfectly replicate the curvaceous lines and fantastic red paint. Large alloy wheels and futuristic rear also look very good. It’s a bit of a shame that you can’t see the interior very well, through the small, tinted windows. Especially because from what is visible, the manufacturer didn’t go the easy way and actually put effort into replicating the interior too.